Informationen uppdaterad senast: 2024-11-15
Andrahandsuthyrning
Som boende i Brf Syskrinet har man under vissa förutsättningar rätt att hyra ut sin lägenhet i andra hand. Giltiga skäl är bland annat studier eller tillfälligt arbete på annan ort, vård av sjuk anhörig samt provboende. Skälen skall styrkas av intyg. Uthyrning medges 6 månader i taget maximalt 2 år 6 mån.
Tänk på att vara ute i god tid med din ansökan. Ansökan måste behandlas på ett styrelsemöte och dessa hålls normalt 1 gång per månad med längre uppehåll på sommaren.
Blankett för ansökan om andrahandsuthyrning finns under Dokument.
Vid ansökan skall följande bifogas:
- Ansökningsbrev där bostadsrättshavaren begär tillstånd för uthyrning, inklusive:
- Skäl till uthyrningen (exempelvis studier eller arbete på annan ort).
- Hyresgästens uppgifter: namn, personnummer, adress och telefonnummer.
- Uthyrningsperiodens längd.
- Styrkande dokumentation för angivet skäl, till exempel:
- Intyg från arbetsgivare, utbildningsinstitution eller annan relevant instans.
- Hyreskontrakt mellan bostadsrättshavaren och hyresgästen (kopia).
- Intyg om hyresgästens pålitlighet, som visar att hyresgästen är rekommenderad:
- Detta ska vara utfärdat av exempelvis tidigare hyresvärd eller arbetsgivare.
- Ska inkludera mer än referenser i form av namn och telefonnummer.
- Fullmakt för ombud om bostadsrättshavaren inte befinner sig i närheten av Stockholm:
- Fullmakten ger ombudet rätt att agera i bostadsrättshavarens intresse vid akuta händelser (t.ex. vattenskada orsakad av hyresgästen).
Styrelsen ser allvarligt på otillåten andrahandsuthyrning. Förr eller senare uppdagas detta och medlemmen riskerar att förverka sitt medlemskap = tvångsförsäljning av bostadsrätten. Vi avråder från korttidsuthyrning via t.ex. Airbnb.
Avgiftsinbetalning, autogiro
Alla frågor gällande inbetalning av månadsavgifter och hyror besvaras av Fastighetsägarna på kundservice@fastighetsagarna.se alternativt på telefon 08-617 76 00. Månadsavgiften betalas in till Brf Syskrinet bg 688-0066. För den som vill betala via autogiro finns blanketter att fås från Fastighetsägarna, du hittar den här.
Bostadsrätt
Innebär att medlemmen, innehavaren, har rätten att bebo lägenheten tillsvidare samt att även rätten att försälja densamma. Observera att både lägenheten och fastigheten är föreningens egendom. Medlem har inte rätt UTAN styrelsens medgivande att göra väsentlig förändring av planlösningen, d v s riva väggar, ta bord kalkstensgolvet i hallen o s v. Man äger alltså inte lägenheten UTAN rätten att bebo densamma.
Bostadsrättstillägg
Tilläggsförsäkring för bostadsrätt ska tecknas av bostadsrättsinnehavaren själv.
Brandvarnare
Minst en brandvarnare skall finnas monterad i varje lägenhet och hyreslokal.
Cykelrum
Cyklar, barnvagnar, sparkar och kälkar får endast förvaras i cykelrum. Cykelrum och källargångar får ej belamras med tidningar eller annat skräp. Tänk på brandrisken! Uppgångarnas källarplan och trapphus får på inga villkor belamras med brännbart material, barnvagnar, cyklar el dyl. Där ska vara tomt. Cykelrum finns utmärkta på kartan
Djur
Katter och hundar får naturligtvis inte släppas ut i området utan tillsyn. Fågelmatning är inte tillåten då den medför att råttbeståndet ökar inom området.
Dörrar
För er som har dörrar stående i ert förråd som ni inte använder. Kontakta gärna styrelsen så kan vi samla in dem på central plats, det kanske finns någon som saknar en dörr.
Fastighetsförvaltning
Fastighetens ekonomiska förvaltning sköts av Fastighetsägarna i Stockholm. Ärenden rapporteras till Fastighetsägarna på telefonnummer 08-617 76 00 eller på epostadress kundservice@fastighetsagarna.se.
Fastighetsskötare
Fastigheten sköts av Storholmen. Se kontakta oss för att göra en felanmälan på något i fastigheten till Storholmen.
Fönster
Om ditt fönster har blivit svårt att stänga kan det bero på att det behöver underhållas
Som alla andra saker som rör på sig kan låsdelar i fönstren behöva oljas eller smörjas för att fungera korrekt.
Se till att smörja hakarna vid spanjoletten (punkt 1, dessa sitter även nedtill och upptill på fönsterkarmen)
det är de som oftast går trögt mot metallbläcken i fönstrets ram, smörj själva haken. Det går även bra att spraya in låsolja i själva spanjoletten ifall mekanismen går trögt även när fönstret är öppet.
Verifiera att handtaget inte sitter löst genom att kontrollera skruvarna (punkt 2) är åtdragna. det kan ha viss påverkan.
Du kan även smörja själva spärren vid handtaget.
Om inget av detta hjälper bör en hantverkare titta på problemet. I stadgarna framgår att fönsterglas, hörande beslag samt handtag är något som varje bostadsrättsinnehavare själv ansvarar för och ombesörjer och det är inget föreningen bekostar eller underhåller.
Föreningsstämma
Föreningens årsstämma är ett centralt forum där du som medlem har möjlighet att påverka och delta i föreningens beslut. Stämman är föreningens högsta beslutande organ, och här har du chansen att lyfta frågor som du vill att föreningen ska ta ställning till.
Årsstämman hålls vanligtvis i maj eller juni varje år. Under stämman behandlas viktiga ärenden och beslut fattas genom omröstning av medlemmarna. Du har då möjlighet att göra din röst hörd gällande både motioner från medlemmar och förslag från styrelsen. För att du ska kunna förbereda dig inför stämman kommer de ärenden som ska behandlas att anslås i förväg på föreningens hemsida.
Motioner
Om du som medlem vill ta upp en fråga för behandling på stämman, kan du göra detta genom att lämna in en motion. Motionen måste skickas in skriftligen till styrelsen senast 10 dagar före stämman för att kunna behandlas.
Röstning genom ombud
Om du inte har möjlighet att närvara personligen kan du rösta genom ett ombud. Detta sker genom en skriftlig fullmakt som ska bevittnas av två personer. Fullmakten behöver tas med till stämman och ombudet får endast representera en medlem.
Vi ser fram emot ett aktivt deltagande från alla medlemmar, och hoppas att du tar tillfället i akt att vara med och forma föreningens framtid. Din röst är viktig!
Förändrade ägandeförhållanden
Vid ändrade ägandeförhållanden av en bostadsrätt behöver en ny ansökan för medlemskap i bostadsrättsföreningen göras. Den skickas in till styrelsen tillsammans med ett kontrakt som visar på de nya ägandeförhållandena.
Garage och parkeringsplats
Föreningen har idag 9 parkeringsplatser med kupévärmare, samt 8 garageplatser. Parkeringsplatserna hyrs ut för 500 kr/mån och garagen för 1200 kr/mån. Ett hushåll kan endast ha en parkeringsplats enligt likhetsprincipen för BRF:er (antingen en garageplats eller en parkeringsplats) Kölistan är idag lång för både garage och parkeringsplats, och det går inte säga när en parkeringsplats blir ledig, för att ställa sig i kön fyll i formuläret i länken nedan.
Övrig parkering sker längs Bergslagsvägen, i anslutning till fastigheten och Stockholms stad tar en månadsavgift för boendeparkering Boendeparkering Stockholmsstad.
Lägenhetsbeteckning
För lägenhetsbeteckning, kontakta Fastighetsägarna på telefonnummer 08-617 76 00 eller epost kundservice@fastighetsagarna.se.
Medlemskap
Medlemskap beviljas av styrelsen. Endast fysiska personer beviljas medlemskap i Brf Syskrinet. Juridiska personer accepteras ej. Ansökan om medlemskap sker på av föreningen särskild blankett annars behandlas icke medlemskap av styrelsen. Max två personer kan beviljas medlemskap i samma bostadsrätt. Minsta tillåtna andel är 10%.
Namnskyltar
Styrelsen anmäler till fastighetsskötaren (Storholmen) att namn på port och dörr ska uppdateras vid nyinflyttning. Detta sker så fort överlåtelseavtalet (köpekontraktet mellan köpare och säljare) har godkänts av styrelsen.
Byte av namnskylt i annat fall än nyinfytt bekostas av medlemarna var för sig och behöver man hjälp med detta kan man kontakta Storholmen.
Nycklar till port, källare och sopnedkast
För att kopiera upp nya nycklar till port, källare och sopnedkast behöver man ta med legitimation och åka till Safeteam (f.d. Vällingby Låsservice) som ligger på Fagerstagatan 18D, 163 53 Spånga.
Styrelsen måste ge godkännande innan du kan få en nyckel kopierad.
Vid förlust av tvättstugebricka, se avsnitt om Tvättstuga.
Ordningsregler
Styrelsen ber medlemmarna respektera hälsovårdsstadgans § 20, som gäller sanitär olägenhet för närboende genom osnygghet och störande ljud, såsom hög musik, arbetande tvätt- och diskmaskiner och klampande inomhus. Kontrollera även WC-spolningen så att inte WC-stolen står och tömmer med jämna mellanrum dygnet runt. Det skall vara lugnt och tyst i husen mellan kl 22.00 och 07.00.
Pantsättningsavgift
Pantsättningsavgift är en administrativ avgift som tas ut av bostadsrättsföreningen när en bostadsrätt pantförskrivs, det vill säga används som säkerhet för ett lån (oftast ett bolån). Avgiften täcker de administrativa kostnader som föreningen har i samband med registreringen av pantsättningen.
Pantförskrivningar lämnas till kansliet för styrelsens underskrift. En avgift på 1% av gällande prisbasbelopp, tas enligt stadgarna ut för denna tjänst. (2024 är motsvarar detta 573 kr)
Renovering
Kontakta styrelsen om ni planerar större projekt så som att ta ner väggar, köks- och badrumsrenoveringar, etc. Målning och tapetsering behöver inte meddelas till styrelsen. Samtliga renoveringar ska vara fackmannamässigt utförda. Hör gärna av er till oss på info@brfsyskrinet.se om ni är osäkra på vad som gäller.
Ta över eller lägga om lån
Kontakta din bank för mer information angående omläggning eller övertagande av lån som belastar bostadsrätten.
TV och bredband
Sedan 2017-03-01 är föreningens fastigheter anslutna till Stockholms stadsnät som ger alla medlemmar bredband om 200/200 Mbit som ingår i avgiften. För att få trådlöst internet behöver ni själva köpa en router som kopplas in till fiberkonvertern i det vita metallskåpet i hallen, i annat fall ansluter ni datorn direkt till fiberkonvertern.
För övriga frågor kontakta Stockholms Stadsnät.
Telefon: 08-501 220 10
E-post: kundtjanst@stosn.se
Helgfria vardagar 8.00-22.00, helgdagar 10.00-18.00
Kabel-TV kan beställas via Comhem
Tvättstuga
Föreningen har tvättstugor på två adresser: Bergslagsvägen 19-21 och Brommabågen 13. På Brommabågen finns en tvättstuga, medan det finns tre tvättstugor på Bergslagsvägen. Alla tvättstugor är utrustade med två tvättmaskiner, torkskåp, torktumlare och mangel.
För att få tillgång till tvättstugorna använder man en elektronisk nyckelbricka. Vid frågor om nyckelbrickorna kan man kontakta föreningen via info@brfsyskrinet.se, och vid förlust av nyckelbricka ska styrelsens ordförande kontaktas på bertil@brfsyskrinet.se.
Bokning av tvättid sker via bokningscentralen som finns i tvättstugans entré. Det är möjligt att boka två pass samtidigt och maximalt fem pass per månad. Om man inte kan använda sin bokade tid uppmanas man att avboka den så att någon annan kan använda tiden.
Tvättstugorna städas en gång i veckan, men alla som använder tvättstugan ansvarar för att städa efter sitt pass och att rengöra luddfiltret i torktumlarna.
Vår- och höststädning
Varje år kallar föreningen till vår- och höststädning en helg under april respektive oktober. Det brukar komma mycket folk till städdagarna. Tillsammans snyggar vi upp grönområdena inför sommaren, föreningen bjuder på kaffe, läsk, korv mm och vi har ett utmärkt tillfälle att lära känna varandra.
Återvinning och sopsortering
Hushållssopor slängs i molock-kärlen vid Bergslagsvägen 19, 37 samt Brommabågen 21. Kompost slängs i hushållssoporna.
Tidningar och glas sorteras i kärlen som står vid det gula förrådet mellan Bergslagsvägen 13 och 15. Grovsopor kan slängas två gånger om året, under vårstädningen i maj och under höststädningen i oktober. Annars ligger Bromma Återvinningscentral ca två minuter bort med bil.
Observera att kärlen utanför Brommabågen 19 mot Brommaplan inte tillhör föreningen. De tillhör Familjebostäder.
Övrig sortering; metall, kartong, plast, etc. sorteras vid Åkeshovs återvinningsstation: